Trideset pet malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u Srbiji dobilo je oznaku poverenja u elektronskoj trgovini (E-Trustmark) koja je dodeljena u okviru aktvnosti projekta Razvoj elektronskog poslovanja. Dodela oznake poverenja predstavlja inicijativu za uvođenje E-Trustmark principa i praksi u poslovnu zajednicu Srbije.

 

Svečana dodela sertifikata za dostizanje visokih standarda u elektronskoj trgovini za dobijanje oznake poverenja, koji se dodeljuju prvi put u Srbiji, održana je u Beogradu 14. juna 2016. Sertifkate su uručili Oskar Benedikt, zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji i Vesna Kovač, državni sekretar Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Obraćajući se prisutnima, Vesna Kovač je istakla da je osnovna prepreka elektronske trgovine u Srbiji je strah potrošača prema trgovini preko interneta. “Uvek strahujemo od toga da će neko uzeti naše lične podatke, da će doći do brojeva naših kreditnih kartica. Imamo strah i nemamo poverenje u elektronsku trgovinu”, rekla je ona. Takođe, dodala je da je kod malih i srednjih preduzeća prisutna neinformisanost, nespremnost na edukaciju, te da nema inicijative za otvaranje novih kanala marketinga.

Zamenik šefa Delegacije EU u Srbiji Oskar Benedikt rekao je da će uvođenje standarda u elektronskoj trgovini biti korisno za ekonomiju Srbije i za put ka EU, i istakao da će nakon završetka projekta biti potrebno da se u Srbiji razvije sistem za trajno izdavanje sertifikata. On je ukazao da jedinstveno digitalno tržište u EU raste dodajući da u Uniji svakodnevno 350 miliona ljudi koristi Internet, ali da samo 15 odsto građana kupuje robu iz inostranstva preko Interneta, te da samo 8% malih i srednjih preduzeća prodaje preko granica svoje zemlje.

Benedikt je naglasio da Evropska komisija preduzima mere za poboljšanje elektronske trgovine – predlaže ukidanje neopravdanog geo-blokiranja, veću transparentnost i regulatorni nadzor kako bi potrošači i trgovci ostvarili prednosti jevtinije isporuke i jednostavnijih opcija za reklamaciju robe.

On je podsetio da je EU najveći donator u Srbiji i da je u poslednjih 15 godina uloženo tri milijarde evra bespovratnih sredstava. Ukoliko se ubroje i donacije država članica, taj iznos je 4,5 milijardi evra.

Lešek Jakubovski, vođa projekta istakao je da su preduzeća koja su dobila oznaku poverenja u e-trgovini u Srbiji ispunila visoke standarde u pogledu transparentnosti podataka o svom radu, poštovanja zakona, davanja informacija potrošačima o proizvodima i uslugama, kao i poštovanja njihovog prava za vraćanje robe i postupanje po žalbama. On je naglasio da je cilj projekta da se u Srbiji dostignu isti standardi u elektronskoj trgovini koji se primenjuju u EU, a prvi korak ka tome je da neko udruženje ili drugo telo u Srbiji preuzme izdavanje sertifikata poverenja koji nose ime E-Trustmark. To telo bi nakon preuzimanja ove uloge počelo da sarađjuje sa evropskim udruženjima, koje u okviru EU, ovlašćuje organizacije zemalja članica za izdavanje ovog sertifikata.

Svrha E-Trustmark oznake je unapređenje kvaliteta domaćih internet prodavnica i uspostavljanje poverenja između internet trgovaca/pružalaca usluga i potrošača koji koriste elektronsku trgovinu. Uspostavljanje poverenja između trgovaca i potrošača stimulisaće elektronsku trgovinu kako na nacionalnom, tako i na međunarodnom tržištu i imaće pozitivan uticaj na privredu Srbije.

Preduzeća i preduzetnici kojima je dodeljena ova oznaka poverenja dokazali su da: pružaju jasne informacije o svojoj kompaniji, posluju u skladu sa zakonom, pružaju jasne, tačne i detaljne informacije o svojim proizvodima/uslugama i procesu kupovine; informišu potrošače o njihovim pravima koja se odnose na reklamaciju i odustanak od ugovora o kupovini.